رویداد جام جهان نما امروز خبرنامه گویا پایگاه اطلاع رسانی نیروهای ملی مذهبی
 

Wednesday, March 26, 2003

ام القصر به طور کامل در دست نیروهای انگلیسی ست و آنها در حال پاکسازی شهر هستند.نیروهای عراقی در منطقه شمالی ناصریه-شهری در 350 کیلومتری بغداد- سنگر گرفته اند. تقریبا قسمت اعظم شهر در دست نیروهای آمریکایی است. بیش از 4000 نفر نیروی آمریکایی پس از عبور از فرات -که از میان شهر ناصریه می گذرد- ، نیرو های عراقی را به میزان قابل توجهی عقب رانده اند. در منطقه حائل بین دو گروه درگیر دهها جنازه از ساکنین شهر ، بر زمین افتاده است که هنوز نظامی یا غیر نظامی بودن آنان مشخص نیست.
در بصره وضعیت به گونه ای سخت و فرسایشی دنبال می شود. با تنگ شدن حلقه ی محاصره شهر ، و پخش شدن نیروهای ارتش عراق در مناطق مسکونی ، بمباران شهر سخت تر گشته و امکان افزایش تلفات غیر نظامی وجود دارد. هرچند بخشی از شبکه تصفیه آب این شهر که پیش از این از کار افتاده بود ، توسط کمیته جهانی صلیب سرخ تعمیر وبه کار افتاده و نیمی از آب مصرفی بصره تامین شده است،ولی همچنان کمبود شدید دارو، غذا و آب سالم در شهر دو میلیون نفری بصره بیداد می کند . یک کشتی انگلیسی با 230 تن دارو ، غذا و مخزن های آب به زودی در ام القصر پهلو خواهد گرفت. همچنین خبر هایی از بالاگرفتن احساسات ضد صدام و دولت حاکم عراق توسط منابع خبری آمریکایی و انگلیسی و نیز منابع مستقل در شهر بصره - که اکثریت آنرا شیعیان تشکیل می دهند- شنیده شده است. تونی بلر پیش ازسفر به واشنگتن ،در مجلس عوام انگلیس، گفت هنوز زمان حمایت جدی از جنبش های ضد دولتی در عراق فرانرسیده است.
در بغداد ، با مشکل شدن پیشروی زمینی به دلیل طوفان شدید ، بمباران هوایی ونیز شلیک موشک های زمین به زمین ، با شدت ادامه دارد. صبح امروز برخی منابع انگلیسی از رسیدن نیروهای متحد به دروازه بغداد خبر دادند.تلویزیون عراق درحالی تصاویر بازار مخروبه بغداد را نشان داد که مقامات آمریکایی اعلام کرده اند که موشک های هدایت شونده ی آنها به اهداف نظامی در فاصله البته کمتر از 300 پایی(کمتر از 100 متر) مناطق مسکونی اصابت کرده اند . به گفته ی منابع عراقی 14 نفر در این حمله کشته شده اند. وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که این حادثه را در دست بررسی دارد.
از سوی دیگرپیاده شدن نیروها در شمال عراق همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد هدف از این نقل و انتقالات ، مهیا سازی زمینه ی حمله به بغداد از جبهه ی شمال باشد. تا پایان روز هفتم به گزارش سی ان ان تعداد کشته شدگان انگلیسی بیست نفر( 6نفردر جریان جنگ و 14 نفردر حوادث حاشیه ای) و آمرکایی بیست و سه نفر ( 15 نفر در جریان جنگ و 8 نفردر حوادث حاشیه ای) و نیز تعداد اسرا 7 آمریکایی بوده است. یک مقام آمریکایی سه شنبه تعداد اسرا عراقی را بیش از 3500نفر اعلام کرده بود.
گِرهِ روز یکشنبه که ناشی از مقاومت سخت نیروهای عراقی در جنوب بود ونیز سکون و رکود حرکت نیروهای زمینی در روز دوشنبه در اثر طوفان شدید شن ، در روز هفتم جنگ کمتر اثرگذار بود. نزدیک شدن نیروهای متحد به بغداد، تشکیل جبهه ی شمالی و فتح نسبی ناصریه ونیز تنگ شدن حلقه محاصره ی بصره ، کار را بر نیروهای عراقی سخت و سخت تر خواهد کرد.
...تنها می ماند همان سوالی که از آغاز این جنگ در سر داشتم ، و آن اینکه برگ برنده صدام چه خواهد بود ؟ آیا اصلا چنین برگی در کار هست یانه؟واینکه او چگونه این بازی را تمام خواهد کرد؟

Comments: Post a Comment
 
ای خداوندان ِ ظلمت شاد!
از بهشت ِ گند ِتان مارا
جاودانه بی نصیبی باد!

احمد شاملو

ارتباط


وبلاگ ها

links

جستجو در این وبلاگ