رویداد جام جهان نما امروز خبرنامه گویا پایگاه اطلاع رسانی نیروهای ملی مذهبی
 

Saturday, March 29, 2003

اشتباهات نیروهای انگلیسی و آمریکایی در جنگ اخیر در هدف قرار دادن نیروهای خودی – یا به قول خودشان friendly fire- توجه بسیاری از محافل سیاسی و نظامی – به خصوص در انگلیس- را به خود جلب کرده است. وسعت این تلفات به گونه ای بوده است که از مجموع 24 کشته نیروهای انگلیسی – البته تا صبح دیروز- 18 نفر در حوادث اتفاقی جان خود را از دست دادند. جالب این جاست که بدانیم در جنگ سال 91 نیز از مجموع 148 نفر تلفات نیروهای متحد، 35 نفر آنها- قریب به یک چهارم- توسط نیروهای خودی هدف قرار گرفته بودند.
از همین رو بسیاری از تحلیل گران نظامی در روزهای اخیر نوع تمرین ها و آموزش های نظامی نیروهای عمل کننده در جنگ را مورد سوال قرار داده اند. منتقدان به این نکته اشاره می کنند که سربازان آمریکایی و انگلیسی اساسا برای جنگیدن در قلب دشمن تربیت نشده اند و تمامی آموزش های آنان در شرایط نبرد از پشت خطوط جنگی و به شیوه های کلاسیک بوده است. حال آنکه با وجود مقاومت های اخیر ونیز توفان های شدید شن که حملات وسیع هوایی را محدود می کند ، نیروهای درگیر ، دیگر نمی توانند از ورود به شهر ها – بر خلاف دستورالعمل های اولیه- اجتناب کنند و مجبور به ورود به شهر و نیز درگیری های خیابانی خواهند شد. ضعف نیروهای امریکایی – انگلیسی در چنین نبرد هایی موجب نگرانی هایی در میان تحلیل گران نظامی این دو کشور شده است.
تحلیل گر ایندیپندنت دریادداشتی نکته جالی بیان کرده است : در میان نیروهای غربی تقریبا هیچ یک تجربه ی چنین درگیری هایی ندارند جز اسرائیلیان که تقریبا هر روز نبرد های خیابان به خیابان و کوچه به کوچه را تجربه می کنند ولی یک مشکل باقی می ماند و آن اینکه تاکتیک نظامی های سربازان اسرائیلی در درگیرهای سخت میادین نوار غزه و کرانه ی باختری ، باید بسیار با استراتژی سیاسی نیرو های انگلیسی – آمریکایی که برای « آزاد سازی» عراق آمده اند ، متفاوت باشد!

Comments: Post a Comment
 
ای خداوندان ِ ظلمت شاد!
از بهشت ِ گند ِتان مارا
جاودانه بی نصیبی باد!

احمد شاملو

ارتباط


وبلاگ ها

links

جستجو در این وبلاگ